Friday, November 16, 2012

FOBIA

Fobia terbahagi kepada  iaitu fobia jenis agrofobia, fobia sosial . Agrofobia ialah ketakutan terhadap situasi atau tempat orang ramai ataupun bersendirian. Seseorang itu hanya akan menempatkan dirinya dalam keadaan yang memberikan ketenangan kepada dirinya. Untuk itu mereka akan menghadkan aktiviti harian mahu pun interaksi dengan persekitaran. Fobia sosial pula adalah ketakutan terhadap tempat-tempat am seperti makan di khalayak umum, bercakap di hadapan orang ramai atau menggunakan kemudahan awam tertentu seperti tandas awam. 

DONNY OSMOND 

        Donny clark atau Donny Osmond adalah anak kepada Olive Osmond dan George Osmond. Beliau dilahirkan pada 9 December 1957, di Oghden, Utah. Dia adalah anak ke tujuh daripada lapan orang adik-beradik iaitu seorang perempuan (kakak) dan yang lain adalah lelaki. Semasa Donny masih kecil, keluarganya telah pergi melawat Lawrence Welk di California. Namun, mereka tidak dapat berjumpa dengannya dan telah mengambil keputusan untuk melancong ke Disneyland. Walt Disney merupakan tempat mencungkil bakat abang-abang donny, iaitu Wayne Osmond, Alan Osmond, Merrill Osmond, dan Jay Osmond. Mereka telah membuat persembahan di Disneyland, dan tidak lama kemudiannya mereka telah dijemput untuk membuat persembahan dalam “ The Andy William Show” pada tahun 1962. Mereka telah membuat petunjukkan dalam rancangan tersebut selama 9 tahun dan  Donny menyertainya ketika berumur 6 tahun. Selepas Sembilan tahun mereka menyertai rancangan tersebut, abangnya telah menghabiskan masa selama dua tahun untuk mengembangkan lagi bakat sebelum “ Mike Curb” dan “Rick Hall” menemui “ One Bad Apple "iaitu lagu yang asalnya dipilih untuk " The Jackson".
          
           Osmond berkahwin dengan Debra Glenn (dilahirkan di Billings, Montana pada 26 Februari 1959 dan pada 8 Mei, 1978,di Gereja Salt Lake. Mereka mempunyai lima orang anak lelaki iaitu Donald Clark Osmond, Jr lahir  pada 31 Julai 1979, Jeremy James Osmond yang lahir pada 8 JUN 1981, Brandon Michael Osmond lahir pada 29 Januari 1985,  Christopher Glenn Osmond 12 December 1990, dan Joshua Davis Osmond yang lahir pada 16 Februari 1998.
          
         Osmond menjadi datuk pada 21 Ogos 2005, apabila anak keduanya iaitu Jeremy dan menantunya, Melisa (berkahwin 2002) mendapat seorang anak lelaki iaitu Dylan James Osmond. Emery Anne cucunya dilahirkan pada 25 Februari 2008. Anak lelaki ketiga Osmond Brandon berkahwin dengan Shelby Hansen pada tahun 2008. Anak mereka, Daxton Michael dilahirkan pada 18 Jun, 2010. Anak Donny, Don (Donald Clark Osmond, Jr), berkahwin dengan Jessica Nelson pada 1 Oktober, 2010, Temple Salt Lake.
          
           Seperti seluruh keluarganya, Donny Osmond juga adalah seorang ahli Gereja Yesus Kristus Saints. Padanya usia pada ketika itu semua orang akan seperti beliau yang akan  berkhidmat di gereja sepenuh masa termasuklah ibu bapanya, pemimpin-pemimpin gereja dan semua orang. Padanya, dengan berbuat begitu dia dapat membuat kebaikan dan dapat dilihat oleh orang sekeliling dengan dapat memberi teladan yang baik pada mereka untuk dijadikan sebagai ikutan.

KRITERIA / SIMPTOM



Dia merupakan seorang penyanyi, pencipta lagu, ahli muzik, pelakon, pengacara televisyen, penari, personaliti radio dan penulis. Beliau mula aktif dalam bidang ini pada tahun 1961. Bayangan persembahan dihadapan berjuta-juta orang sebagai anak muda. Bagi sesetengah orang ini mungkin bukan kelihatan seperti mimpi ngeri - malangnya bagi Donny Osmond ini mungkin permulaan mimpi ngeri bermula. Apabila bakat muzik Donny dan saudara-saudaranya ditemui pada usia muda oleh Andy Williams, rombongan keluarga mereka mula membuat persembahan awam.

Semasa persembahan pertama pada Andy Williams Show, Donny mengimbas kembali berjalan di atas pentas setelah gilirannya bakal tiba Donny amat takut akan tepukan penonton dan kelipan lampu di dalam dewan. Kemudian, pada 6 umur, beliau mengimbas kembali ketika diletakkan di atas pentas dan diminta untuk menyanyikan  lagu Ella Fitzgerald  dan beliau kemudian rasa seperti gagal kerana beliau tidak dapat melakukannya.

Walaupun perasaan bimbangnya bermula pada usia yang muda, tetapi ianya berulang lagi pada tahun 1994, semasa memainkan watak utama dalam Andrew Lloyd Webber muzik "Yusuf dan Amazing Technicolor Dream Coat, Donny Osmond menjadi lumpuh kerana ketakutan ketika di atas pentas. Beliau mengimbas kembali ketika malam persembahan itu ditayangkan, Donny menjadi semakin gelisah apabila melihat langsir yang dibuka dan ditutup.

Dalam buku yang ditulisnya, Donny Osmond berkata “Saya menghadapi kebimbangan setiap kali saya membuat persembahan tetapi saya tidak pasti berapa lama sama ada saya berada di atas pentas atau pun didalam mesyuarat. Saya tahu apabila saya akan mendapat tepukan pada akhir lagu yang pertama, ataupun penonton ketawa ketika saya membuat jenaka, gemuruh saya akan sedikit berkurang, tetapi tidak pernah hilang. Sekitar  tahun 1994, saya mula merasai kerisauan yang saya tidak pernah alami sebelum ini apabila rasa takut itu datang saya tidak dapat mengawalnya. Ia seolah-olah sesuatu yang pelik dan menakutkan. Ketika mengalami kebimbangan yang teruk. Donny akan menjadi lumpuh seketika. Lebih menakutkan saya berasa lega jika mati. Saya cuba untuk mengingati perkataan tetapi ia menjadi lebih sukar.

Serangan kebimbangan bukan sahaja ketika membuat persembahan di atas pentas tetapi berlaku setiap prospek. Saya tidak tidur pada setiap malam dan akan berasa loya sebelum saya membuat persembahan. Saya juga berasa berpeluh apabila saya mengalami kebimbangan. Saya tertanya-tanya sama ada saya boleh meneruskan kerjaya menyanyi ataupun tidak.

Setelah itu, Donny menjadi lebih takut untuk berhadapan dengan orang ramai dan tidak lama selepas itu Donny mendapati dirinya takut untuk pergi ke kedai-kedai kerana takut apa yang akan orang fikirkan tentang dirinya. Donny tidak  pernah minum arak atau merokok, Donny kini mendapati dirinya terdorong untuk mencuba alkohol. Walaupun beliau masih tidak sedar bahawa beliau sedang mengalami gangguan kebimbangan sosial (SAD), namun Donny telah menyedari bahawa ia adalah masa yang sesuai untuk mendapatkan bantuan professional.

DSM-IV-TR
DSM TABLE 5.5 Kriteria Diagnostik Sosial Fobia

a) Ketakutan yang ketara dan berterusan daripada satu atau lebih situasi atau prestasi dimana individu tersebut terdedah kepada orang-orang yang tidak dikenali atau mungkin penelitian oleh orang lain. Kebimbingan individu bahawa beliau akan bertindak terhadap penilitian oleh orang lain. Kebimbingan individu bahawa dia akan bertindak dengan cara yang (atau menunjukkan tanda-tanda kebimbangan) yang akan menghina atau memalukan. Nota : dalam kalangan kanak-kanak, mesti ada bukti keupayaan untuk bersesuaian dengan usia hubungan sosial dengan orang yang dikenalinya dan kebimbangan mesti berlaku dalam persekitaran rakan sebaya, bukan sahaja dalam interaksi dengan orang dewasa. 

 b) Pendedahan kepada keadaan sosial yang ditakuti hampir setiap kali menimbulkan kebimbangan, yang boleh mengambil bentuk dengan keadaan serangan panik terikat atau dengan keadaan terdedah. Nota: dalam kalangan kanak-kanak, kebimbangan boleh dinyatakan dengan menangis, tantrums, pembekuan, atau mengecut dari situasi sosial dengan orang yang tidak dikenali.

c) Mereka yang sedar bahawa ketakutan yang berlebihan atau tidak munasabah. Nota: dalam kalangan kanak-kanak, ciri ini tidak boleh hadir.

d) ditakuti situasi sosial atau prestasi dielakkan atau hidup dengan kebimbangan atau kesusahan sengit.

e) pengelakkan, ketakutan yang dijangka, atau kesusahan dalam situasi sosial atau prestasi yang ditakuti mengganggu dengan ketara rutin orang biasa, pekerjaan (akademik) yang berfungsi, atau aktiviti-aktiviti atau hubungan sosial, atau terdapat tanda kesukaran dengan fobia itu.

f) Pada individu dibawah umur 18 tahun untuk sekurang-kurangnya 6 bulan.

g) takut atau pengelakkan tidak disebabkan oleh kesan langsung bahan fizikal (contohnya, penyalahgunaan dadah, ubat-ubatan) atau keadaan perubatan am, dan tidak lebih lanjut mengenai teluk gangguan mental yang lain (contohnya, gangguan panik dengan atau tanpa agoraphobia, perpisahan gangguan kebimbangan, gangguan badan dismorphik, pembangunan meluas, gangguan atau gangguan personaliti seperti Skizofrenia).

h) Jika suatu keadaan perubatan atau lain gangguan mental hadir rasa takut dalam penciptaan adalah tidak berkaitan dengan seperti hilang perasaan takut itu tidak gagap, menggeletar dalam penyakit Parkinson, atau mempamerkan tingkah laku yang tidak normal makan di anorexia nervosa atau bulimia nervosa.
Nyatakan jika: Tertakluk: jika kebimbangan termasuk situasi yang paling sosial (juga mempertimbangkan diagnosis tambahan gangguan personaliti pengelakan).



No comments:

Post a Comment